Joskus

Joskus
Logo

5.9.17

TOISTEN MUUTTAMISEN TAITOA


Bertil Martinsson (1986, 1990, 1995)
Ruotsinkielinen alkuperäisteos: Om konsten att ändra andra

Suomennos: Laine Gracia Penttinen

EDELLYTYS

Voit elää tämän kirjan mukaan
ilman että ilmoitat
tietolähdettäsi.

LUKU I

Ei ole mahdollista
muuttaa toisia.

LUKU II

Jos tarvitset muuttaa toisia
ollaksesi tyytyväinen
ei se onnistu koskaan

sillä on olemassa vain
yksi

jonka mahdollisesti
voisit muuttaa.

LUKU III

Ei ole mahdollista
olla kanssakäymisissa
vain
niiden osieni kanssa,
jotka sinä valitset.

Jos lainkaan olemme kanssakäymisissä
kohtaat koko minut,

ja jatkuva riskisi on
törmätä johonkin
sellaiseen mistä et pidä.

Jos löydät
minusta vain yhden puolen,
jota et voi hyväksyä

on ratkaisu
että jätät minut

Toinen on
että jäät luokseni

toivossa,
että ennemmin tai myöhemmin voit
muuttaa minua.

Jos odotat
että suhteestamme tulee hyvä
vain jos minä muutan itseäni
voit joutua odottamaan
koko elämäsi.

LUKU IV

Jos sinusta helposti tulee kiukustunut,
häkeltynyt, ärsyyntynyt, vihainen
tai jollain muulla tavoin kiihtynyt
vuokseni

olisi ymmärrettävästi sopivaa
voida muuttaa minua.

Mutta koska et voi
muuttaa minua

jää jäljelle vain
ottaa selville

miksi häiritsen sinua niin,
että haluat muuttaa minua.

Ikivanha
kokemus kertoo,
että sinun on helpompi nähdä
pieni tahra minun nenälläni
kuin suuri omallasi.

Että haluat muuttaa minua
voi siksi tarkoittaa sitä,
että sinulla itselläsi sattuu olemaan
täsmälleen se ominaisuus,
jonka haluat muuttaa
minussa.

LUKU V

Voisit saada minut
vasten tahtoani
käyttäytymään niinkuin sinä haluat

On olemassa tapoja:

Aivopesu,
kasvatus, jäkätys,
mainos, propaganda,
imartelu, ylipuhuminen,
lahjukset, provokaatio,
uhkaus, kiristys
ja väkivalta.

Pakolla
tai manipulaatiolla
et muuta minua,

ainoastaan käyttäytymiseni.

LUKU VI

Olisi onnetonta
jos sinun täytyisi muuttaa toisia
voidaksesi itse olla onnellinen.

Vaikka olisi mahdollista
muuttaa toisia
se olisi epäkäytännöllistä.

Toisiahan on
niin kirotun
monta

ja sinä
olet vain yksi.

LUKU VII

Jos olisi niin,
että voisit
muuttaa toisia,

niin toiset
voisivat myös
muuttaa sinua.

Silloin sinulle syntyisi ongelma

sillä jokaisella jonka kohtaat
on oma mielikuvansa
siitä kuinka sinua pitäisi muuttaa.

Mutta kuinka muut
voivat muuttaa sinua?

Sinähän pystyt hädin tuskin
muuttamaan itseäsi.

LUKU VIII

Jos kiellät sen minkä näet
ei sinua rasita vain
se minkä näet,

vaan myös vaiva
sen kieltämisestä.

Nähdä minut sellaisena kuin olen
on siksi helpompaa
kuin nähdä minut
sellaisena kuin minut haluat nähdä,

huolimatta siitä idealisoitko
vai tuomitsetko minut.

Jos hyväksyt,
että olen se mikä olen
vältyt kiihtymästä
kun huomaat,
että en ole se,
jonka minun mielestäsi on oltava

ja säästyt
kaikilta niiltä pettymyksiltä,
jotka johtuvat omista
epärealistisista odotuksistasi.

Jos hyväksyt minut
tarkoittaa se sitä että,
ilman kritiikkiä hyväksyt
tekoni

tai sallit minun
tallata päällesi,

jotta näet minut
sellaisena kuin olen
ja luovut illuusiosta,
että olisin voinut olla
toisenlainen

Hyväksymällä toiset
vapautat itsesi
kiukun, katkeruuden,
ärtymyksen ja vihan
taakasta.

Hyväksyminen
ei ole lahja
sille jonka hyväksyt,

siksi voit hyvin sallia itsellesi
anteeksiantamisen

ilman että odotat
mahdollisia anteeksipyyntöjä.

Sinun ei tarvitse edes
informoida
asianomaista.

Oleta että sinut siirretään
maailmaan,
jossa voit muuttaa toisia,
jotka eivät voi muuttaa sinua.

Silloin olet pian
muuttanut ympäristösi sellaiseksi

ettei kukaan häiritse sinua,
kaikki hyväksyvät sinut

ja elävät sinun
odotustesi mukaan.

Kun tarpeeksi kauan
olet saanut kaikki muut
juuri sellaisiksi kuin haluat,

ehkä kaipaat
ympäristöön,
joka haastaa sinua
sillä ettei se
halua muuttua.

Se mitä silloin toivoisit
voi osoittautua olevan
se maailma
jossa elät
juuri nyt.

LUKU XI

Kun ymmärrät täysin
ettet voi muuttaa toisia
lopetat luonnollisesti yrittämästä.

Silloin et tarjoile minulle
enempiä syytöksiä,
arvostuksia
ohjeita ja hyviä neuvoja,
joita en ole pyytänyt:

- Sinun pitäisi oikeastaan...
- Sinun on luonnollisesti...
- Olisi parasta jos...
- Minun mielestäni sinun pitäisi...
- Miksi et halua...
- Kuinka voit olla sitä mieltä että...

Vähemmällä sanomisella
minulle
kuuntelet enemmän,

ja saat silloin
toisenlaisen kuvan minusta,

vaikka kumpikaan meistä
ei ole muuttanut minua.

LUKU XII

Näin lopetat ärsyttämästä itseäsi
sillä että,
et voi muuttaa muita,

ja alat iloita siitä,
että toiset
eivät voi muuttaa sinua.

KIRJAILIJAN KIITOS

Kiitän ennen kaikkea
Anitaa, Annacarinia,
Bengtiä, Käbiä,
Lars-Åkea ja Ullaa
jotka ovat inspiroineet minua
kerran toisensa jälkeen
muuttamaan käsikirjoitustani.

Samalta kirjailijalta:
Rakastamisen taitoa (suomeksi 1999) - Om konsten att älska andra 1987 
Totuudessapysymisen taitoa - Om konsten att (inte) ljuga 1988
Anteeksiantamisen taitoa (suomeksi 1999) - Om konsten att förlåta 1990
Elämisentaitoa
Om konsten att leva 1991
Olemassaolon taitoa 1996
(suomeksi 1999) Om konsten att vara 1996
Bertil Martinssons samlade växtverk


Syyskuu 2017, © suomalaiset tekstit Laine Gracia Penttinen
Kaikki oikeudet pidätetään. Osittainenkin lainaaminen ilman tekijän kirjallista lupaa kielletty tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar